tisdag 23 april 2013

Spåtant sökes!

Det är ju lite synd att jag är så fruktansvärt dålig på att ljuga. Annars hade jag nog varit klart intresserad av att söka det nya jobbet som Paf utannonserar just nu.
De söker nämligen en Siare!
Jobbet finns ju på AMS, så det verkar tämligen seriöst. Fast jag höll definitivt på att tappa hakan när jag läste den otroligt kreativa jobbannonsen. Jag måste ju bara delge den här, så att fler kan få ta del av den och få sig ett gott skratt ...

Här är annonsen i sin helhet:

Siare

Med ca 350 anställda är Paf, Ålands Penningautomatförening, en viktig aktör på den nordiska spelmarknaden. Paf ägs av Ålands landskapsregering och hela överskottet går till goda ändamål. Paf jobbar målinriktat med att identifiera och förebygga spelberoende, och arbetar under ledorden "Play Among Friends" för ett roligt spelande tillsammans.

Nu söker Paf en SIARE. Du ska ha förmåga att med relativ exakthet förutspå framtiden. Erfarenhet från professionellt siande är meriterande men ej ett krav.

Arbetsuppgifter:
Du ska förutse framtiden i upp till 12 månader framåt i tiden. Ibland kan också längre profetior efterfrågas. Siandet skall gärna kombineras med ett spännande och poetiskt språk.Det kan också förekomma att du förutspår enklare händelser i form av resultat i idrottsarrangemang.

I ditt dagliga arbete ingår även:
- Att samarbeta med våra oddssättare på vadhållningsavdelningen.
- Att ge underlag för strategisk företagsutveckling.
- Upprätta planer för profetior/förutspåelser bredare i organisationen.

Som siare/orakel arbetar du nära företagets ledning och är lyhörd för deras behov.

Kompetensprofil:
Du har lång erfarenhet av att utsäga profetior. Professionell bakgrund är meriterande, men ej ett krav. Kanske har du bara varit den som bland vänner alltid förutspått vilken låt som kommer att vinna i Melodifestivalen.
Det är viktigt att du har vana att jobba flexibelt, men också att du kan jobba intensivt. Då själva profetiorna kommer ögonblickligen är den sammanlagda arbetstiden bara någon timme per månad (dock betalas full månadslön ut).

Personliga egenskaper:
En siare är gärna en lite udda person. Kanske är du klädd i ålderdomliga kläder eller uttrycker dig på ett kategoriskt och poetiskt sätt. Detta är dock inga krav. Det centrala är förmågan att göra riktiga förutspåelser. Det är också viktigt att du kan jobba ensam.

Arbetstid ca 1 timmes siande med ersättning motsvarande en månadslön. Tidsbundet kontrakt med möjlighet till förlängning.
Vi kommer under en period att testa din förmåga att se in i framtiden.

Som medarbetare hos Paf skall du också till 100 % kunna sympatisera med Pafs kärnvärden, som bland annat är gemenskap, ansvar och trygghet. Du skall vara vardagsnära, mångsidig och modig.
Arbetet börjar:
Årsskiftet 2013/2014
Skicka ansökan till:
Intervjuer och urval sker löpande. Låter jobbet intressant? Välkommen med din ansökan redan idag! Ansökning sker till career@paf.com
Kontakta:
Har du frågor kring tjänsten är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare vid vårt kontor på Åland. Johanna Backholm, personaldirektör, +358 (0)20 791 2244, johanna.backholm@paf.com eller Petra Heinonen, personalchef, +358 (0)20 791 2239, petra.heinonen@paf.com
Hemsida:
 

Visst låter det väl som en toppentjänst? Jobba endast en timme men få betalt för en hel månad. Hur skönt vore inte det? Värsta glidarjobbet, ju!
Sen tycker jag ju att annonsen var väldigt fyndig också. Om jag läst den på 1:a April, så hade jag definitivt klassat den som ett aprilskämt. Den känns ju verkligen extremt oseriös. Att söka en udda person i ålderdomliga kläder som pratar poetiskt och som brukar pricka in rätt vinnare i Melodifestivalen ... det ger för mig ett stort intryck av ploj och som om annonsskaparen ämnar driva med intressenterna.
Det väcker ju dock enorm uppmärksamhet och jag antar att det var målet för denna högst originella jobbannons. Ett PR-trick, kan hända? Nu lär ju ryktet om den här annonsen spridas rätt ordentligt och det ökar ju då troligtvis antal sökande till tjänsten. Jag tror ju dock att en sådan här annons kan leda till en hel drös av oseriösa ansökningar. Så frågan är ju egentligen vilken typ av person de egentligen är ute efter?
Vill de ha en seriös analytiker eller vill de anställa en lögnaktig flummare? Om man ska gå efter hur deras annons är utformad, så tror jag nämligen att de flesta ansökningarna kommer höra till den senare kategorin. Är man seriös och ärlig, så söker man knappast jobb som en udda siare.
Om det verkligen ÄR en flummare de vill ha, så funkar annonsen perfekt i det syftet. Men om de däremot på allvar söker efter någon som kan analysera läget och göra trovärdiga gissningar om olika utfall i diverse situationer ... då är de nog i så fall helt ute och cyklar.
En toppenannons ... verkligen! Men knappast särskilt seriös.
Det skulle dock vara otroligt intressant att få se vilken person de slutligen anställer. Jag tror ju aldrig att jag någonsin stött på en sådan människa som passar in i deras önskvärda kriterier. Har endast sett sådana figurer på TV.
Fast vad vet jag? Det kanske bara är jag som rör mig i fel kretsar? Åland kanske egentligen väller av sådana här märkliga spågummor eller spågubbar? Sådana som verkligen kan se in i framtiden och utsäga profetsior på riktigt. Även om jag själv har lite svårt för att tro på det. Men Paf kanske har analyserat läget och uppfattat att det verkligen FINNS sådana människor i verkliga livet?
Eller så har de på Paf haft ett brainstorming-party med lite roliga piller och alkohol och jobbat fram den här fina annonsen som de sen omedelbart skickat in för publicering? 
Den är ju så kul att man nästan känner sig sugen att söka bara för att! De verkar ju ha en himla humor i alla fall och humor gillar jag!
 
 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar